Dag 11-15

12 januari 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 11

Vandaag was mijn eerste schooldag aan het UPB (Universidad Privada Boliviana). Ik vertrok met mijn Boliviaanse vader, Ivan, die ook les geeft. Deze maand geeft hij nog geen les omdat het de pre-courses zijn, maar vanaf februari wel.
In Bolivia is een erg bijzonder bus systeem. Er zijn normale bussen en minibussen. De normale bussen die door de stad rijden zijn gevaarlijk dus is het de bedoeling dat ik een minibus naar school neem (waar zo een 14 personen in passen). Het enige ietwat onhandige is dat er geen bushaltes zijn in Bolivia. Gelukkig zijn er vanaf februari vanaf de hoek van de straat gewoon schoolbussen.

Ik ben de enige internationale student van mijn klas, en de rest van mijn klasgenoten zijn allemaal 16 a 17 jaar. In de les gingen we aan een dictee werken. Van de 12 woorden had ik er 4 goed geschreven, maar er waren zo een 4 medestudenten die ook maar 4 woorden goed hadden. Ik zie dit dus als een succes.

In de middag ging ik met Ivan naar de Telefericos, dit zijn grote kabelbanen die letterlijk de hele stad over gaan. Ze gaan over villas (van miljonairs, zijn vaak Duits. Die villas staan nu te koop) en over begraafplaatsen. De mensen hier gebruiken de Telefericos als openbaar vervoer omdat de autowegen vaak vast zitten. Een kaartje kost 3 Bolivianos, terwijl het voor de overheid 30 Bolivianos per ritje kost. Er is een route over La Paz (wat in een dal ligt) en El Alto (wat plat is en bovenop een berg ligt). Je deelt je karretje vaak met andere mensen. Ze zijn hier heel aardig, iedereen ging mij allemaal feitjes vertellen over dingen die er te zien waren vanaf de Teleferico. Zo is er bijvoorbeeld een keer een auto neergestort, die je kan zien vastzitten tussen de rotsen.

In El Alto wonen vooral de arme mensen. Er wonen 1 miljoen mensen in La Paz en 1 miljoen in El Alto. Wat wel erg slim is, is dat veel mensen een stuk grond kopen en er zo veel mogelijk geld uit proberen te halen. Zo hebben veel mensen Cholets. Hierbij is de begane grond vaak een winkel, de 1e verdieping een feestzaal en worden er zo een 2 verdiepingen gebruikt als opslagruimte. Op het dak wordt dan een huis gebouwd, wat er vrij maf uit ziet.

Dag 12

Ik had geluk, vanaf vandaag gaat er al een schoolbus vanaf de hoek. Ik had een nieuwe docent, een stuk jonger dan die van gisteren maar ook een stuk onverstaanbaarder. Gelukkig vloog de ochtend voorbij en ‘s middags was het tijd voor de verjaardag van Ivan. Wat erg grappig is, is dat best veel mensen hier Duits kunnen en ze mensen kennen die in Duitsland studeerde. Daarom gebeurt het ook regelmatig dat mensen Duits tegen mij gaan praten, want alle Nederlanders kunnen natuurlijk Duits (aldus Bolivianen).

Dag 13 – 15

Het naar school gaan wordt nu al meer een ritme. S ’ochtends heb ik les tot 11 en daarna doen we vaak iets leuks. Zo zijn we woensdag naar el Valle de las Animas geweest. We hebben niet het hoogtepunt van de wandeling gevonden, we waren namelijk verdwaald. Wel hebben we heel veel andere mooie dingen gezien! Verder rijden we vaak door de stad heen, en vandaag waren we in het ziekenhuis en hadden we een lunch met de broer van Pilar (mijn Boliviaanse moeder).

Met het Spaans gaat het gelukkig ook snel beter. Gisteren had ik in het Spaans een presentatie over el Principito, en dat ging best redelijk. Nu maar mijn spullen gaan inpakken, want vanaf morgen ga ik een week op vakantie! Met de auto gaan we een paar plaatsen in het land bezoeken. Goed begin, meteen al een week school missen. Maar ik zal mijn Spaans onderweg wel verbeteren.

1. Oma Ria:
    12 januari 2019
    Wat een verhaal jesnuift veel cultuur en je ziet heel veel.ik vindt hetsuper leuk je avontuur zo een beetje mee te beleven. Knuffel van mij geniet van je vakantie week.
  2. Astrid:
    12 januari 2019
    Fijne vakantie Fenna! (Je bent er vast aan toe 😉)
  3. Oma en opa:
    12 januari 2019
    Wat een ervaringen ! Geniet er van!