Dag 16 - 18

14 januari 2019 - Tarija, Bolivia

Dag 16

Vandaag vertrokken we met de auto op vakantie. Bolvia heeft 9 departamenten, en het doel is om in een week 5 departementen te bezoeken met de auto. Bolivia is 26 keer zo groot als Nederland, dus van hoofdstad naar hoofdstad was het steeds zo een 8 uur rijden door de bergen. Best pittig, ook voor vrachtwagenchauffeurs. Die kauwen dus op bladeren van coca of drinken soep met stukjes stierenpiemel om wakker te blijven.

Wat opvalt als je hier rijdt is dat er vaak aan de kant van de weg huisjes staan met een kruis erop. Dit betekend dat er op die plek een persoon is gestorven door een dodelijk verkeersongeluk. Af en toe zie je ook een verbogen vangrails, met daarachter 2 huisjes en ietsjes lager een uitgebrande auto. Dan is het niet lastig te raden wat er is gebeurd. Zowiezo is het verkeer hier erg gevaarlijk, mijn Boliviaanse vader ziet het ook als hobbie om zo hard mogelijk door de bochten heen te driften. Verder lopen of slapen dieren midden op de straten, en zijn er in sommige stukjes kinderen die langs de autoweg in de middle of nowhere om eten staan te bedelen.

Enfin, na een para uur kwamen we aan in Oruro. Deze stad is voornamelijk bekend om zijn carnaval (waarbij dansers 9 km door de straten dansen) en het feit dat het grootste Mariabeeld ter wereld er is. Verder is de plek niet heel bijzonder, dus gingen we dezelfde dag door naar de 3e hoofdstad van het departement; Potosí. Waar we meteen in de avond bij een famillie werden uitgenodigd voor een chocola bijeenkomst.

Dag 17

Het hoogtepunt van Potosí is de Cierro Rico. Dit is een berg die door de jaren heen voor onwijs veel zilver heeft gezorgd. Het zijn voornamelijk de Spanjaarden die hier rijk van zijn geworden, het gerucht is dat van al het gewonnen zilver een brug van Bolivia naar Spanje gebouwd had kunnen worden. Eerst zijn we naar la casa de moneda gegaan, een museum dat vroeger de locatie was waarbij het zilver werd gevormd tot munt. Geen topbaan, door de kwik die vrijkwam werden mensen zo ziek dat ze hun haar en tanden verloren. Ook werkten er ezels bij de machines. Normaal kunnen die 20 jaar worden, maar hier werden ze niet ouder dan 8 maanden.

Enfin, normal is het heel koud in de stad mar deze dag niet dus konden we lekker wandelen. Ik werd ook nog aangesproken door een vrouw ¨Aah mijn kind is in Nederland¨ (liet een filmpje zien met allemaal kentekens uit Belgie) ¨In Nederland spreken ze Engels toch? Mijn kind is op het momento in Duitsland, Limburg.¨

In Potosí zijn veel kerken. Allemaal onder de grond met elkaar verbonden. Helaas konden we deze catacomben niet bezoeken want hier zijn recentelijk allemaal foetussen gevonden van nonnen. In de straten konden we nog even kijken naar de Caporales dans (ik zal hier later filmpjes van uploaden) en daarna gingen we door naar de 4e departement: Tarija.

Dag 18

Tarija is vooral bekend om zijn wijn. In tegenstelling tot Potosí, Oruro en La Paz is Tarija wel erg warm. We begonnen de wijntour al om half 9 in de ochtend. In een busje waarbij de deur nog net dicht kon gingen we naar Kohlberg, de eerste wijn plek. Deze rondleiding vond ik maar  matig want we konden er niks proeven. Gelukkig kon dat bij de volgende wel, Campo de Solar en Casa Real. Bij de 4e plek moesten we in een kringetje gaan staan van ongeveer 30 mensen. Gelukkig was ik de eerste persoon in de kring, want iedereen ging uit hetzelfde glas drinken. De laatste persoon moest alles op drinken. De meeste wijntjes hier waren vrij vies, en dus moest de laatste vrouw steeds nog best veel drinken. Dit was vooral vervelend bij het laatste glas dat 40% alcohol bevatte en dus nog half vol was.

Toen deze tour was afgelopen ging ik me maar weer extra insmeren met zonnenbrand want ik was natuurlijk alweer verbrandt. De 2e tour van de dag ging eerst naar een soort mega sluis waar electriciteit werd opgewekt. Hier eten ze nog intacte  krabbel als snack. Ze waren alleen uitgedroogd en dood. Daarna ging de bus naar een waterval die wel echt mooi was, en we eindigde in een dorpje waar de locale snack een mengels is van bier en cola. Ik vond het zonde van zowel het bier als de cola.

1. Astrid:
    18 januari 2019
    Grappige manier van wijn proeven.
    Ik ga ook voor eerste van de groep.
    Je mag vast niet proeven en terug spugen 😱
  2. Oma Ria:
    18 januari 2019
    Wat een aparte gebruiken hebben ze daar sommige gewoon vies.Ik vindt het harde rijden best eng.
    Het leven is daar hard voor mens en dier .de Ieren worden ook nog eensslecht verzorgd heel zielig.je ziet veel en maakt veel mee.knuffel van oma
  3. Oma en opa:
    20 januari 2019
    Wij hebben met veel plezier je verslag gelezen.Je ziet en maakt veel (drinkt) mee,,De bochtige wegen rijden herkennen we wel,.Was je niet bang ,nou ik wel,We kijken uit naar je filmpje.en geniet zoveel mogelijkveel groeten van Opa enOma