Dag 19-21

17 januari 2019 - Cochabamba, Bolivia

Dag 19

Vandaag gingen we weer met de auto op pad. We moesten naar Sucre, maar via Potosí. We dachten dat dit de enige weg was. Later bleek dat er een weg was die ons 2 uur bespaard zou hebben, maar helaas. Onderweg stopte we nog bij een dorpje dat Camargo heette en waar ze schijnbaar de beste Sinargi hebben. Helaas waren alle winkels dicht.

‘s Middags kwamen we aan bij ons adresje in Sucre. In Sucre is in de tijd van de Spanjaarden alles wit geschilderd, van huizen tot kerken. Ik vind het een erg mooie stad. Het ziet er een beetje Europees uit. We sliepen bij een neefje en nichtje van Pilar. Het appartement was dus vooral een studentenhuis. Wel mooi en groot en met allemaal flessen Judas. Dit is met maar liefst 7% het sterkste bier van Bolivia.

s’ Avonds gingen we met de neef van Iván (die ook Iván heet) en zijn 3 kinderen een tour door de stad doen. Iván2 had zin in pizza dus gingen we naar een pizza restaurant in een steegje. In dit steegje zijn in de tijd van de inquisitie kruizen gelegd met mensenbotten. Er zijn 5 botten die een kruis vormen, en elke 13 stappen zijn er 2 kruizen naast elkaar. Dat zijn dus best veel mensenbotten, in totaal 80. Al zijn er discussies of de botten echt van mensen zijn of toch misschien van koeien.

Dag 20

We begonnen de dag met een bezoek aan het dinopark. In dit dinopark zijn er replica’s gemaakt van de dinos op ware grootte. Ook is er een rots gevonden met een heleboel dinovoetstappen. Erg bijzonder. Verder zijn we naar een kasteel gegaan van een prins en prinses. De paus heeft hun tot prins en prinses gekroond omdat ze een weeshuis hadden gesticht nadat ze zelf geen kinderen konden krijgen. Een mooi kasteel, ik zal later we foto’s uploaden.

Vervolgens gingen we verder naar onze laatste locatie: Cochabamba. Hier wonen de meeste broers en de vader van Pilar. Wat verder opvallend is aan de wegen hier is dat er nergens wc’s zijn of afvalcontainers. Mensen plassen dus overal langs de weg en afval wordt gewoon uit het raam gegooid. Wel zijn er erg veel voetbalvelden. Elk dorpje heeft wel 1 of 2 voetbalvelden, zelfs als er maar 5 huizen zijn.

Dag 21

We sliepen bij de vader van Pilar die een erg groot appartement heeft met zijn vrouw. Er is hier ook een dienstmeisje aanwezig die al 15 jaar bij de familie is, ze begon toen ze 9 was. Ze is erg aardig.
We gingen naar het hoogtepunt van Cochabamba: een beeld van Jesus. Het beeld lijkt precies op die van Rio de Janeiro. Alleen is die van Rio 33 meter hoog (de leeftijd waarop Jesus stierf), en die van Cochabamba is 34.2 meter hoog (zodat die hoger zou zijn als die van Rio).
We wilde het beeld beklimmen voor een mooi uitzicht. Helaas kwamen we bijna bovenaan erachter dat het dak is afgesloten. Jammer.

‘s Avonds gingen we met de broer en zus en vader van Pilar naar de biertuin van de broer. Dit lijkt echt precies op een Nederlandse of Duitse biertuin, een soort van Jopenkerk maar dan buiten. Ook het bier brouwen ze zelf. Pilar en ik zijn erachter gekomen dat we allebei bier lekker vinden, dus we besloten om een proeverijtje te nemen van de 4 soorten bier die ze hier hebben. Ik was toch wel teleurgesteld toen zij haar sample met haar man ging delen en ik alles in mijn eentje op moest drinken.
Verder hadden ze hier helaas niks vegetarisch op het menu, maar de broer van (en dus eigenaar) vond het wel een goed idee om vanaf nu iets vegetarisch toe te voegen aan het menu. Heb ik de wereld toch weer een stukje diervriendelijker gemaakt!

1. Oma Ria:
    21 januari 2019
    Ja een beetje liefde voor dieren zou ook niet mis zijn .jij hebt een klein stapje gezet.
    De hygiene staat daar ook niet op hoog pijl. Jammer het zou er zoveel mooier van worden.
    Je logeert wel bij een hele lieve familie dat vindt ik fijn.doe ze de groeten vande oma uit Nederland
    Groetjes lieverd
  2. Suus:
    21 januari 2019
    Haha als dat maar goed ging na al die bier