Dag 39-41

6 februari 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 39

Deze ochtend vertrok ik al erg vroeg naar het meer. Vanaf de stad gingen we met de bus naar Titikaka. Onderweg moesten we een smal stukje van het meer oversteken. In plaats van dat er een brug was moesten alle passagiers uitstappen en op een boot. De bus ging op een aparte boot naar de overkant. We kwamen aan in Copacabana, dit is een plaats die aan het meer ligt. Het Titikakameer is het hoogstgelegen meer van de wereld en het een na grootste meer van Zuid Amerika. Ook grenst het meer aan Peru.

In Copacabana werd ik opgewacht door mijn gids Arno. Arno was een stereotype Boliviaan die de hele dag op zijn cocabladeren zat te kauwen. Hij was Ayamaraans, ex politie, pro Evo Morales en erg spiritueel. Zo legde hij mij uit dat mijn nummer 8 was, het nummer van excellentie en toen mijn cola open explodeerde legde hij mij uit dat dat komt omdat de Pachamama (god van de aarde) gewoon ook wat wilde hebben. Arno wist wel veel feiten over de stad en het eiland maar hij legde mij liever spirituele dingen uit. Gelukkig kon ik Arno ook wat leren, namelijk hoe je selfies maakt. Ook heb ik hem uitgelegd dat die zich op Facebook kan aansluiten bij een groep van spirituele mensen en hij daar misschien zijn toekomstige vrouw kan vinden.

In Copacabana gingen we de kerk van Maria bezoeken en vervolgens gingen we door naar la Isla del Sol. Op dit eiland zijn de eerste Incas het water uit komen lopen het eiland op. Ook is er een Isla de la Luna en volgens Arno zijn dit de moeder en vader van de wereld en communiceren ze met andere Inca gebieden op de aarde. Het eiland is erg rustgevend. Er zijn geen auto’s maar wel veel dieren zoals lama’s, ezels en honden. Na een beetje over het eiland gewandeld te hebben gingen we naar het hotel, of dat was de bedoeling maar er was een foutje gemaakt en nu was mijn kamer al vergeven. Nu moest ik in een hotel slapen dat zo duurzaam is dat er geen water aan de wc verspild kan worden omdat er geen eens een knop is om die door te trekken. Ook zaten mijn gordijnen onder de gaten.

Dag 40

Vandaag werd ik vrolijk gewekt door een ezel en de kou. Na een lekker ontbijtje gingen we weer terug met de boot naar Copacabana. Vanaf de boot konden we zien dat het regende in Peru maar bij ons was het lekker droog en zonnig. Iets te zonnig want ondanks ik me 2 keer achter elkaar in had gesmeerd met zonnebrand was ik nog steeds verbrand. In Copacabana hadden we nog even tijd om een rondje te lopen en toen moest ik weer met de bus (en boot) terug naar huis.

Deze dinsdagavond is er een mooi feest van mijn universiteit dat bij mij in de buurt was. Daar ging ik dus naar toe met Gabriel en het was erg gezellig.

Dag 41

Deze woensdag heb ik eindelijk mijn abonnement bij de sportschool afgesloten. In de middag was ik al meteen gaan sporten. De apparaten zijn wel anders allemaal maar gelukkig was Gustavo in de sportschool om alles uit te leggen. Ik moet wel nog aan mijn Spaanse sportschool terminologie werken maar dat komt vast goed. Ook ging ik ‘s middags schoenen kopen maar het verbaast mij altijd weer hoe alles anders kan zijn in een land. Zo mag je in de schoenenwinkels niet een rondje gaan “proeflopen” op je schoenen en je moet zelf nog de veters in je schoen stoppen ondanks er een personeel overschot is. Morgen naar school, helaas is mijn rooster aangepast waardoor ik nu van 7.45 tot 18.15 les heb. Dat is wel een beetje jammer.

1. Oma Ria:
    7 februari 2019
    Hoi fenna .
    Ik heb zitten grinnikken wat een land. Je doet weleenschat aan ervaring op.en je maakt van alles mee.
    Groetjes van oma ria