Dag 42-47

12 februari 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 42

Vandaag begon mijn eerste schooldag. Het eerste uur had ik een architectuur vak oftewel, we kregen te horen dat we de eerste week alleen maar lijntjes zouden tekenen. Hier heb je een maand lang elke dag hetzelfde rooster dus dat betekend veel lijntjes. Na een uur was mijn eerste les al af en zou ik 3 tussenuren hebben tot mijn volgende les. Niet heel fijn. Een paar meisjes uit mijn klas vertelde dat ze erna een vak hebben dat Morfologia heet en volgens het hoofd van de studie is dat het leukste vak dus hopelijk kan ik dat volgen in plaats van marketing.

Nadat ik mee ging met het vak Morfologia had ik weer 4 tussenuren tot mijn laatste les van de dag. Gelukkig bleven de eerste 2 tussenuren vrienden de studie met mij wachten en de laatste 2 tussenuren weer iemand anders. Als laatste had ik tot 6 uur marketing en dat was heel saai. Wat ook wel onhandig was is dat de universiteit heel dicht bij de ingestorte berg afval is. Hierdoor zitten de lokalen onder de vliegen en kom je her en der ook veel dode vliegen tegen.

Toen ik om 7 uur eindelijk in mijn wijk was moest ik eerst nog wat dingen kopen voor school. Ik had een lijstje meegekregen maar verder snapte ik er weinig van. Na 20 minuten een beetje verloren te zijn besloot ik maar iemand om hulp te vragen. Dit was een betere beslissing en ik geloof dat ik nu alles heb.

Dag 43

Vanochtend stond ik keuring 10 minuten voor tijd op de bus te wachten. Helaas kwam die nooit opdagen. Beleefd had ik de docent van het eerste uur een appje gestuurd maar toen ik een halfuur te laat op kwam dagen zei ze alleen “Als je nog 3 keer te laat komt dan faal je het vak”. ‘S avonds kreeg ik wel nog een appje terug waar in stond “weet je de bus tijden wel, ik zag je om 7.10 wachten in Achumani toen ik met de auto langs je reed”..

Gelukkig had ik niet veel gemist want we moesten 2 uur lang lijntjes trekken zonder liniaal. Bij het volgende vak moesten we rondjes uitknippen en die rondjes op een blaadje plakken. Bij mijn laatste les van de dag moesten we een mobiel tekenen. Of nouja, laatste les. Eigenlijk had ik nog marketing maar daar ben ik niet naartoe gegaan. Ik hoop echt dat ik het vak kan ruilen.

Na de les zou ik met 2 jongens uit mijn klas naar een meer gaan. Helaas miste we de bus en besloten we toch maar naar huis te gaan. Ik kon niet echt naar huis gaan want ik heb nog geen sleutels en mijn moeder hier kwam pas 3 uur later thuis. Daarom kwam er nog een meisje van mijn taalcursus en zijn we met zijn 3en naar het huis van een vriend gegaan, erg gezellig.

De tante van het meisje was vandaag geopereerd. Dit kwam voor mij goed uit want ik was dinsdag door de schattige puppy van de foto gebeten en nu denkt Nederland dat ik misschien hondsdolheid heb. Echter was ik naar 3 ziekenhuizen gegaan en nergens hadden ze prikken. Verloren besloot ik maar naar huis te gaan om te slapen. Gelukkig was ik moe want beneden hadden de ouders vrienden uitgenodigd en waren ze Singstar aan het doen. Mama en Marloes, jullie zullen je vast meteen thuis voelen hier.

Dag 44

Vandaag stond ik al vroeg op om naar de sportschool te gaan, erg goed van mij. In de middag kwam een vriendin Maria Belén naar mijn huis. Na een tour in het huis gingen we weer naar 2 ziekenhuizen die allebei niet vaccineerde, erg handig. Onze volgende stop waren de Alasitas (de markt met kleine dingetjes). Deze markt was heel groot met heel veel dingen en eten. Zo kon je voor minder dan 1 euro 6 kleine pasteitjes halen en daar hebben we zeker van genoten. Ook kon je er trouwen (gaan we een andere keer doen) en is er een soort kermis waar je altijd prijs hebt (helaas zijn de prijzen wel vieze snoepjes). Ook hebben we geschoten en gepoold (natuurlijk heb ik gewonnen) en vooral veel gegeten.

Hierna gingen we naar een huis van vrienden van Maria Belén. Ik voelde me hier meteen thuis want een jongen sprak een soort van Nederlands en er werd techno opgezet. Ook kende ze alle grote festivals in Nederland, België en Duitsland (waar ik naartoe ben geweest) en zijn ze hier ook bekend met de lokale techno scene. Ik denk niet dat mijn ouders hier er blij mee gaan zijn maar ik vond het wel fijn om een keer iets anders dan Spaanse muziek te luisteren.

Dag 45

Ik werd wakker met een mailtje van de verzekering waar in stond “als het morgen nog niet lukt met de vaccinatie dan word je naar een ander land geëvacueerd”. Ondanks ik gratis vakanties vaak leuk vind, lijkt het mij minder fijn om alle vakken te falen. Geluk bij een ongeluk, hier vaccineren ze enkel tijdens kantoortijden en daardoor ga ik 3 marketinglessen missen. Op deze school mag je maar 2 lessen missen en ik heb dus een goed excuus om nooit meer naar marketing te gaan.

Dag 46/47

In deze dagen gingen we weer verder met lijntjes tekenen. In plaats van alleen lijntjes mogen we nu ook cirkels en streepjes zetten. De lijntjes gaan alle kanten op; horizontaal, verticaal en diagonaal. Gelukkig is mijn nieuwe rooster goedgekeurd en ben ik nu lekker vroeg vrij. Zo kon ik op maandag gezellig met Alejandro (een jongen uit mijn nieuwe klas) de vaccinaties halen en op dinsdag ben ik naar een Harry Potter restaurant gegaan. Wat een plezier. Wel ben ik veel tijd kwijt aan huiswerk, toch wel vermoeiend al die lijntjes en rondjes. Misschien dat ik op een dag nog een mooi handschrift krijg.

1. Oma Ria:
    13 februari 2019
    Hoi fenna
    Wat een gedoe daar met vaccineren als je daar ziek wordt is het heel vervelend.
    De lessen vindt ik een lachertje.Je leert inzender geval mooi rondjes en streepjes trekken.Wat zijn jullie veel vrij.Ik hoop dat je het nog wel leuk hebt. Pas goed op je zelf. Knuffel van mij.
  2. Suus:
    15 februari 2019
    Veel plezier met lijntjes tekenen xoxo