Dag 81 - 90

27 maart 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 81/ 87 (week 12)

Deze week begon met een opdracht waarbij we een plattegrond van een huis moesten tekenen. Dit lijk mij niet al te veel werk dus het begon rustig. Zo was ik op dinsdag lekker uiteten geweest voor Vaderdag met Daniel en zijn ouders, op woensdag was ik naar een theatervoorstelling geweest en op donderdag was ik koffie gaan drinken met mijn oude buurjongen. Totdat de docent vertelde dat het voor maandag af moest zijn. Aangezien ik op vrijdag naar Cochabamba vertrok leek het mij toch wel fijn om de tekeningen op donderdag af te maken. Het waren 2 verdiepingen van een huis, wat niet als veel klinkt maar wel veel is. Zo was ik op donderdag tot een uur ‘s nachts huisjes aan het tekenen. Helemaal blij kwam ik vrijdag op school aan, genietend van het idee dat de hele klas op zaterdag  een extra les zou hebben maar ik gewoon kon genieten van een vrij weekend.

Niks was minder waar. Toen ik mijn tekeningen liet zien bleek het dat ik er nog 4 voor maandag moest maken. Hier was ik niet blij mee. Al helemaal niet toen een docent vrolijk vertelde dat ik een maquette voor maandag moest maken en de docent van het vak Spaans ons 30 pagina’s opgaf met huiswerk dat zo lastig was dat zelfs de mensen die ik hier om hulp vroeg de helft van de woorden niet wisten.

Natuurlijk gaat vakantie wel voor. Zo ging ik samen met Daniel naar Cochabamba toe. Daniel (die ook mijn blog heeft gelezen) vond dat hij recht had op echte introductie dat verder ging als: ”neef”. Want behalve mijn neef is Daniel nu ook mijn vriendje. Erg gezellige boel. Daniel woont nu sinds kerst weer in La Paz want daarvoor heeft hij 5 jaar in de USA finance gestudeerd. Nu werkt hij weer gezellig hier met microfunds en investeren. Verder speelt hij piano en sport die als die tijd heeft. Ook is hij langer dan de gemiddelde Boliviaan. Ik hoop dat Daniel tevreden is over de manier waarop hij hierbij is voorgesteld.

Op vrijdagavond kwamen we aan in Cochabamba en na wat sushi met zijn vader te hebben gegeten waren we van plan om wat te drinken met vrienden van Daniel. Eerst gingen we naar t huis van zn tante waar we bleven slapen. Dit huis was net een museum met allemaal schilderijen. Ook waren er 2 Picasso’s, maar we zijn er niet over uit of die echt zijn. Natuurlijk zijn we in Bolivia en hebben alle 5 vrienden waarmee we wat zouden drinken afgezegd zoals het hier altijd gaat, dus zijn we maar samen wat gaan drinken. Wat ook erg gezellig was.

Op zaterdag waren we helemaal goed uitgerust om wat door de stad te wandelen. Om maar op zoek te gaan naar iets cultureels gingen we op zoek naar musea, die allemaal gesloten waren. Helaas. In de middag gingen we naar een tenniswedstrijd van de stiefbroer van Daniel. In deze club waren ook paarden. Toen we daar naartoe gingen en ik al mijn paardenkennis aan Daniel vertelde, hoorde iemand dat en die bood aan dat ik de volgende ochtend paard mocht rijden. Leuk! ‘S middags hadden we nog een bbq in t huis van Daniels vader waarbij ik mooi mijn huisjes mocht tekenen en we sloten de avond af in een technoclub.

De volgende ochtend stonden we vroeg op om naar de paarden te gaan. Ik mocht een uur voor mezelf rijden dus dat was erg leuk. Daarna gingen we een typisch gerecht uit Cochabamba eten wat eigenlijk gewoon bestaat uit bij elkaar gegooid vlees. Later in de middag gingen we naar een huis toe wat van een miljonair is geweest. Heel leuk allemaal. Ik vond t wel erg jammer dat ik weer terug moest naar de bergen huiswerk en de kou van La Paz.

Dag 88/ 90 (week 13)

Helaas heb ik in Cochabamba een voedselvergiftiging opgelopen. Hierdoor kon ik op maandag niet naar school. Met het beetje energie dat ik had probeerde ik alsnog mijn laatste 2 tekeningen af te maken. Dit was gelukt! Ook kwam Daniel me op maandagavond nog helpen om een beetje te leren voor mijn Spaans examen op dinsdag.

Dinsdag was ik zo moe dat ik dwars door mijn alarm heen was geslapen. Nadat ik door de moeder werd gewekt was ik toch nog een soort van op tijd op school. Mijn Spaans examen werd uitgesteld tot woensdag wat weer scheelt. Ook kon ik ‘s middags mijn maquette afmaken dat eigenlijk 2 dagen geleden al af had moeten zijn.

Daniel heeft samen met een vriend een bedrijf waarbij een 3d printer hebben. ’S Middags wilde die vriend Benji mij wel helpen met mijn maquette. Heel erg ideaal. Zo hebben we in 5 uur tijd echt iets leuks in elkaar gezet. Ik zal wel een foto online zetten, de bar, prullenbakken, tafels en de trap zijn geprint.

Mijn examen op woensdag ging ook goed. Het enige jammere is dat het hier erg koud nu wordt in de stad. Na de lessen ben ik dus maar lekker met wat vrienden onder een warm dekentje series gaan kijken.

1. Astrid:
    28 maart 2019
    ❤️
  2. Oma Ria:
    31 maart 2019
    Lieverd je maakt weer veel mee.ik hoop dat je snel weer helemaal opknapt.je video van het paard rijden vindt ik leuk.wat zal je je paardje missen.Ik vindt dat je het allemaal goed doet.
    Knuffel van mij.