Dag 130 - 143

20 mei 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 130/ 136 (week 18)

Vandaag was het weer een normale week zonder mijn familie hier. Op woensdag was ik Ajax wezen kijken, wat een treurig einde. Maar het maakt ook niet zo veel uit want de finale had ik toch niet kunnen zien omdat ik dan een berg ga beklimmen. Op donderdag was ik met Naomi naar de stad. We waren van plan om wat musea te bezoeken maar tussen 12 en 3 heeft iedereen een siësta dus dat ging ook al niet als gepland. Vrijdag was wel ook erg gezellig, toen ging ik namelijk met wat mensen van mijn oude communicatieklas wat drinken in een winkelcentrum. En ’s avonds ging ik weer naar Daniel.

Daniel en ik gaan dus de Pequeno Alpamayo beklimmen op 1 en 2 juni. Dit is een berg van 5370 meter hoog en het laatste deel moet je ook echt gaan klimmen in de sneeuw. Hier is een youtube filmpje van de berg: https://www.youtube.com/watch?v=hfPCJenwewY. Vanaf minuut 3 wordt het filmpje interessant. Om hierop voor te bereiden gingen we op zaterdag naar de sportschool. Daniel gaat naar de sportschool bij een mooi complex waar ook zwembaden, een spa en heel veel tennisvelden zijn. Na het sporten kregen we dus een massage en gingen we naar de sauna. Helemaal top.

Ik vond ook wel dat ik het verdiend had. Doordat mijn ouders hier waren heb ik heel veel huiswerk overgeslagen. Dat kon ik op zondag dus mooi inhalen. Op zondagochtend had ik eerst wat pannenkoeken gebakken, op zijn Nederlands. Hier zijn ze alleen maar gewend aan American Pancakes en Crêpes. Ik had al uitgelegd dat pannenkoeken hier wat hartiger zijn, en dat je er in Nederland niet per se chocola of andere zoete dingen op hoeft te doen. Zo heb ik ze allemaal met kaas of met appel-rozijn gemaakt. Toch zit het hier er blijkbaar diep in dat pannenkoeken echt zoet moeten zijn want iedereen begon er een soort marshmellow crème op te smeren en andere zoete roomdingen en slagroom en een soort gesmolten caramel. Ik werd er al misselijk van als ik keek naar de combinatie maar zolang ze het maar lekker vonden.

Dag 137/ 143 (week 19)

Vanaf deze maandag zit ik nog maar 6.5 week in Bolivia. Eerst heb je nog zoiets van “oh elke dag moet je er iets bijzonders van maken” maar eigenlijk vind ik het nu ook prima om een hele middag alleen maar netflix te kijken. Dit is dus ook precies wat ik op maandag heb gedaan. De rest van de week heb ik wel elke dag wat gedaan, met vrienden afgesproken of geoefend voor het bergbeklimmen. De week ging weer lekker snel voorbij en zo was het alweer zaterdag.

Daniels moeder was jarig geweest dus we begonnen weer, verrassing, met een barbecue. Ik zou eigenlijk een vergadering ‘s ochtends hebben met een van de presidentiele kandidaten maar omdat het Bolivia is gingen de plannen weer vertrouwd niet door. Gelukkig was de bbq ook leuk en in de avond was het museumnacht. In Bolivia gaat er normaalgesproken niemand naar een museum, alleen bij de museumnachten en dan staan er rustig rijen van 2 a 4 uur. En het is niet eens goedkoper dan, ik weet niet waarom het ineens zo druk is in de stad. Ik ging met Daniel, een vriend van hem- Benji en een vriendin van mij, Ady, naar het centrum toe. Eerst wilde we naar de ambassade van Brazilië gaan, die was helaas al gesloten. Daarna wilde we naar de ambassade van Amerika gaan, er was alleen een rij van 4 blokken lang en toen ik ergens in t midden vroeg aan een vrouw hoelang ze aan het wachten was bleek ze er al 2 uur te staan.

Toen gingen we maar naar het centrum. Gelukkig waren er een paar minder interessante plekken waar we wel zonder rij naar binnen konden. Zo zijn we naar een theater geweest, een zaaltje met wat kunst en naar de Vicepresidentie.

Het is hier nu echt heel koud maar overal op straat werd er eten bereid op vuurtjes. Dit warmde het gelukkig wel wat op. We eindigde de nacht in een van de oudste steegjes waarbij we een shotje namen van een drankje Ajenjo, de Boliviaanse versie van Absynth. Dit warmde ook op. Op zondag besloot ik maar even mijn wiskundehuiswerk te maken. 12 uur later was ik klaar, het was vreselijk. Maar goed, geniet van de fotos!

1. Oma Ria:
    21 mei 2019
    Hoi Fenna bedankt voor de video en fotos vondst ze erg mooi en leuk
    Wat spannend een berg beklimmen ,hij is best wel hoog.
    Bolivia is een groot avontuur. Fijn dat hetgoed met je gaat en dat je het naar je zin heb knuffel van mij.
  2. Monique:
    24 mei 2019
    Hoi Fenna,

ik geniet ook van jouw blog hoor, en was nu even nieuwsgierig naar de tijd dat je ouders er waren.
    Weet ik waar je moeder t over heeft als ik zondag bij haar ga eten!
    Wat een ervaringen heb je zo! Veel plezier nog de laatste paar weken

groetjes van Monique