Dag 91 - 94

1 april 2019 - La Paz, Bolivia

Dag 91/ 94 (week 13)

Om mee te beginnen, sorry dat jullie nog geen kaart van mij hebben ontvangen. Dit gaat ook niet gebeuren aangezien de post het hier niet zo goed doet. Verder om de vraag van opa en oma te beantwoorden, ik ben tijdelijk geen vegetariër meer. Dit was echt onmogelijk hier maar ik ga wel weer vegetarisch zijn als ik terugkeer naar Nederland. Ten derde, door de zomertijd in Nederland is er nu 6 uur tijdverschil. Maakt het lastiger om te skypen maar dat komt wel goed.

Dit weekend hadden we een reis naar Copacabana op de planning staan. De week ging weer snel om omdat ik op woensdag met vrienden van mijn klas had afgesproken en op donderdag wat ging lunchen met Naomi en 2 andere vriendinnen van mijn taalcursus. Op vrijdag organiseerde de school een vrijwilligersmarkt. Ik vond dit wel leuk, en ga waarschijnlijk een keer huizen bouwen in el Alto. Dat is de arme stad boven op de berg. Ook was er een politiehondenshow waarbij de honden door brandende hoepels moesten springen en andere kunstjes moesten doen. Jammer dat ze niet luisterde en ook niet altijd de sprong haalde, ik zal maar niet te veel vertrouwen hebben in de politiehonden hier.

‘S avonds hadden Daniel en ik, een vriendin van mijn klas en haar vriend en een vriend van Daniel en zijn vriendin een bbq in het huis van Daniel. Dit was leuk en daarna gingen we naar de stad voor een feestje. Zo hebben we het plan gemaakt om met motors een berg op te rijden, dat lijkt mij wel leuk. Op zaterdag gingen we naar Copacabana. Twee weken geleden hebben de ouders van Daniel een nieuwe auto gekocht en het is hier dan een geloof om de auto te laten dopen in Copacabana. Dit heet de Bendición de Movilidades. Nadat we eerst wat kaarsjes opstaken voor de heilige maagd van Copacabana gingen we op zoek naar een priester om de auto te zegenen. En daar kwam hij aanzetten met zijn roze bloemetje waarmee hij water op ons en de auto ging spetteren. Ik voelde me daarna weer helemaal gezegend.

Om naar het deel van Copacabana te komen moet je een stuk water oversteken. Het nadeel is dat er geen brug is, alles gaat per de boen die door de inwoners op gevoel in elkaar zijn geflanst. Op de heenweg ging het wel soepel, op de terugweg werd het vaarverkeer helaas wat minder goed gecoördineerd. Gelukkig dat we wel veilig zijn aangekomen. Verder kom je in Bolivia veel voetbalvelden tegen. Het zal mij niks verbazen als Bolivia op alle hoogterecords na ook nog eens het record heeft van meeste voetbalvelden per inwoner. Zo moesten we van de boot naar het huis een halfuur rijden, waarin ik had gewed op dat we 9 voetbalvelden tegen zouden komen. Ik heb deze weddenschap gewonnen. (De revanche de dag erna trouwens ook, waarbij we in een uur door het platteland te rijden 25 voetbalvelden tegenkwamen).

Het hotel waar we op zaterdag sliepen was ook op een vrij afgelegen plek. Hierdoor was er een plek gebouwd waarbij je de sterren kon zien en dit was echt heel bijzonder. Samen met Daniel en zijn ouders kregen we eerst een presentatie over de sterren. We konden de hele Melkweg zien, het was echt perfect zichtbaar. Heel vet, helaas kon ik t alleen niet op de foto krijgen. Ook konden we door een telescoop de plek zien waar sterren werden geboren. Dit hotel had ook een ander soort museum over een inheems volk dat “gespecialiseerd” was in medicijnen. Zo haalde ze cavia’s langs mensenlichamen daarna sneden ze t arme beest open. Zo konden ze zien wat er mankeerde aan het mens. Daarna liepen we door een soort huisje met objecten van dat volk en in de laatste hut was er een oude man die de cocabladeren voor ons ging lezen. Helaas dat er voor mij veel cocabladeren negatief uitvielen. Zo gaat er dicht bij mij iets heel negatiefs gebeuren, ik zie het wel. Ik geloof t niet zo.

Na lekker zalm gegeten te hebben gingen we op zondag weer terug. Het was een heel leuk weekend en op zondag hebben we onze vakantie naar Cusco gepland, bij de Machu Picchu.

1. Suus:
    2 april 2019
    Klinkt heel romantisch meid
  2. Oma Ria:
    3 april 2019
    Wat zal jij je nu hemels voelen na je doop.
  3. Siem:
    15 april 2019
    Hey leuke blog! Heb je foto van de Mercedes?
    Groetjes niet Siem