Dag 4 - 7

4 januari 2019 - Zipaquirá, Colombia

Op 31 december zijn we naar de familie van Vladimir in Zipaquira gegaan om oud en nieuw te vieren. Na een dag in het winkelcentrum doorgebracht te hebben en de mooie Mary Poppings film gezien te hebben, gingen we naar Vladimirs huis toe in Zipaquira. Terwijl we in de auto van zijn vader zaten, levensgevaarlijk. De auto sloeg meerdere keren af op de snelweg tijdens het rijden, ik denk niet dat het legaal zou zijn om in Nederland in deze auto te rijden. Ondertussen was het 6 uur hier, dus 12 uur in Nederland. Daardoor kon ik toch nog naar huis bellen en oud en nieuw een soort van doorbrengen met famillie en vrienden.

In de avond zijn we naar de opa en oma van Vladimir gegaan, waar nog een deel van de famillie was. Het is gebruikelijk om van huis naar huis te hoppen en dan bij iedereen wat te gaan drinken. Wij zijn nog bij 2 huizen langs gegaan, en daarna de rest van de nacht weer bij de opa en oma. De avond verliep eigenlijk erg rustig. Het gesprek ging vooral tussen de vader en mij, waarbij we het vaak oneens waren over politiek of de veiligheid van het (openbaar) vervoer.

Hierbij  een lijstje met de dingen waarmee we het niet eens waren:

1. Nature Bolivia
Vlad: colombia is nicer
Father: bolivia is nicer

2. Politics in Bolivia
Fenna: what morales does is wrong
Father: what morals does is right because otherwise a right person would have the power

3. Why things went wrong in Venezuela
Fenna: there was a dicator
Father: gringos blocked something

4. (Public) transport in Colombia
Fenna: unsafe
Father: its safe

5. Why Venezuelan people beg on the streets
Fenna: they have nowhere to start
Father/grandpa: people are lazy, there are enough jobs

6. Religion
Fenna: god doesnt exist, neither afterlife
Father: god doesnt exist, neither afterlife

7. Definition Gringo
Vlad: everybody except for latinos
Father: only north americans

8. Vegetarian
Father: you can not life without meat
Fenna: you can life without meat

De volgende dag was Vladimir ook jarig, dus gingen we uiteten. Een erg leuk restaurantje buiten het stadje (waar ze zelfs vegetarisch eten serveerde). Vervolgens gingen we naar een meer waar we waterfietsen konden huren om over het meer mee te gaan. Vladimir en ik zaten in een bootje. Geen goed idee want natuurlijk raakte we vrij snel ergens vast. Gelukkig waren er 2 Colombianen in hun kano die ons konden redden. In de avond gingen we naar het paard van zijn vader, die aan mij vroeg of ik het paard uit wilde brengen op Paso Fino competities, een Colombiaanse paarden rijstijl. Ik vind dit een goede reden om terug te komen.

Op 2 januari zijn we Catedral de Sal gaan bezoeken. Werelds grootste catedraal dat in een grot is gemaakt. Het is zo een 1 km lang, in een zoutgrot gebeeldhouwd. Een kaartje voor Colombianen was 10.000 pesos en voor de buitenlanders was het 50.000. :) Het was erg bijzonder en veel groter dan je zou verwachten. Vorig jaar was er een rijk Mexicaans narcos koppel dat de grot afhuurde om er te trouwen. Ze hebben een mooie locatie uitgekozen.

Vandaag (3 januari) zijn we naar een winkelcentrum gegaan om wat te drinken met Vlads nichtje en haar vriend. Met de bus natuurlijk, die mij elke keer weer blijft verbazen. Dit keer zaten we op een bankje voorin naast de buschauffeur. Hij reed vlak langs alles heen terwijl hij zijn geld aan het tellen was en op 2 verschillende telefoons aan het bellen en sms'en was. Er is gelukkig niks mis gegaan.

1. Astrid:
    4 januari 2019
    Geniet nog even van je laatste Narcos-ervaringen en Vladimir & family en dan ‘de hoogte’ in naar La Paz. 💪🏽🍀😀😘
  2. Oma Ria:
    6 januari 2019
    Fenna wat maak je een spannende en enge dingen mee